30 september 2007

Witlofsalade met walnoten

Deze salade maak ik regelmatig. Onder andere als bijgerecht bij de kip in witte wijn samen met vier rode uien met tijm uit de de oven erg lekker! Wat mij betreft een zeer geslaagde salade, maar ik hou dan ook heel erg van witlof en van geitenkaas. De honing maakt de geitenkaas en de witlof zachter en toch blijft de hele salade lekker fris. Ook lekker fris bij Boeuf Bourgignon (dat recept zal ik hier binnenkort ook eens neerzetten).

Ingrediƫnten voor 3 tot 4 personen als bijgerecht:
- 3 flinke stronkjes witlof
- een handvol gepelde en in stukjes gestampte walnoten
- 50 tot 75 gram gram geitenkaas (of iets meer naar smaak)

Voor de dressing zie de zelfgemaakte honing mosterddressing of, lekker makkelijk, hieronder:
- twee eetlepels olijf of zonnebloemolie
- een eetlepel walnotenolie
- een eetlepel mosterd
- een eetlepel honing

Haal de bladeren van de witlof af en en snijd de witlof in brede repen of houd ze heel zoals op de foto. Leg ze in een kom. Meng in een kommetje de twee soorten olie, de mosterd en de honing. Verdeel de dressing over de witlof en kruimel de geitenkaas over de witlof. Strooi dan de walnoten over de salade.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb hem gemaakt met blauwe kaas omdat die nu eenmaal op moest (net als de witlof en de noten trouwens) en dat blijkt verrassend lekker! Heb ook een heel klein beetje suiker in de dressing gedaan.

Groetjes,
Thea

Eef zei

klinkt ook goed!