07 januari 2007

Rode uien uit de oven

Dit is een heel erg makkelijk bijgerechtje dat ik maakte bij kip in mosterd en witte wijn. Ik was verrast door de zoetheid van de uien, ik had er toen ik aan dit recept begon namelijk een hard hoofd in of een hele rode ui per persoon niet te veel van het goede was, maar het bleek verrassend goed uit te pakken. Ik heb dit recept uit 'De essentie van het koken' van Jamie Oliver (p. 153).

Ingredienten voor4 personen:
- 4 rode uien, ongeveer even groot
- 25 gram boter
- zeezout
- tijm vers of uit een potje

Haal de buitenste schil van de uien af en snijd een schijfje van de onderkant van de ui zodat hij blijf staan. Snijd de ui vervolgens tot ongeveer 1/3 van de ui aan de bovenkant in. Maak als het ware een insnijding in de vorm van een kruis. Kneed een flinke snuf zout met een flink handje verse tijm of een flinke scheut gedroogde tijm door de boter. Probeer dan in elke ui in het kruis een dot boter te stoppen en laat ongeveer de helft van die dot op de ui 'uitsteken'. Zet de uien in een ovenschaaltje en bestrooi de bodem van de schaal ruim met zeezout. Zet ongeveer 30 minuten in een oven van 200 graden.

Geen opmerkingen: