08 januari 2007

Tomatentaart met balsamico

Deze hartige taart heb ik een aantal keer als bijgerecht gemaakt bij een pastaschotel maas is bij de borrel of als lunchgerecht ook heel erg geschikt. Ik heb hem ook al een paar keer in een mini versies gemaakt in appelbolvormpjes, ook leuk voor bij de borrel. En ik heb hem zelfs al eens als hoofdgerecht in mijn eentje helemaal opgegeten, hoewel ik er dan in het vervolg een salade bij zal maken voor wat frisheid, was ook dit erg lekker. Kortom: een heel veelzijdige quiche! De ingrediënten hieronder zijn voor de grote taart. Voor de kleine versie is het een kwestie van een beetje meten met de ingrediënten..

Ingrediënten:
- 3 (tros)tomaten
- half pakje bladerdeeg
- 3 eetlepels crème fraiche
- 3 eetlepels fijne mosterd
- 2 eetlepels balsamico azijn
- 3 takjes tijm of een flinke schep gedroogde tijm
- peper en zout

Voor deze quiche heb je eigenlijk een platte taartvorm voor bijvoorbeeld vlaaien nodig, maar als je die niet hebt kan het ook in een gewone springvorm. Ik gebruik er zelf één van van 20 cm doorsnee en zet de boel dan iets langer in de oven, ongeveer 35 minuten.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed de bakvorm met de plakjes bladerdeeg. Of maak van ontdooide plakjes een grote plak deeg door ze eerst samen te frommelen en dan met een deegroller uit te rollen en daarmee de vorm te bekleden. Snijd de tomaten in dikke gelijke plakken.
Meng de mosterd en de crème fraiche door elkaar en smeer de taartbodem er mee in (lekker dik, zoals op de middelste foto). Strooi over dit mengsel zout, peper en tijmblaadjes naar smaak (ik hou wel van tijm, dus doe er altijd veel op). Bedek de bodem vervolgens met de tomaten door ze dakpansgewijs op de bodem te leggen. Bestrooi de tomaten met zout, peper en tijm en sprenkel de balsamico azijn er overheen (zoals op de onderste foto). Bak in de oven in 30 minuten. Je kunt hem warm of lauwwarm serveren.

Geen opmerkingen: