07 januari 2007

Nikkie's varkenshaas met mango

Dit gerecht heb ik van de week bij Nikkie gegeten en ik vond het zo lekker dat ik haar het recept heb gevraagd en het binnenkort zeker ook ga maken! Zij maakte bij de varkenshaas een yoghurt- koriander sausje. Ondanks dat ik niet van koriander houd, vond ik het sausje erg lekker, maar ook zonder sausje is het een prima gerecht.

Ingredienten voor twee personen:
- 400 gram varkenshaas
- 1 eetlepel bruine basterdsuiker
- 1 volle eetlepel cajunkruiden
- 1 ui
- 1 teen knoflook
- ½ of een hele rijpe mango
- tabasco naar smaak
- roerbakolie
- basmatirijst
- pecannoten, ongeveer 50 tot 75 gram.

voor de saus:
- 10 gram verse koriander
- 250 mililiter volle (Griekse) yoghurt
- 1 ui

Kook de basmatirijst en snijd ondertussen de varkenshaas in repen en bestrooi de repen met cajunkruiden en basterdsuiker. Snipper de ui en hak of pers de knoflook. Snijd de mango in stukjes. Verhit de olie in een wok of grote kokenpan en roerbak de pecannoten in de hete olie ongeveer een halve minuut en haal dan uit de pan. Roerbak het vlees twee minuten op hoog vuur en laat vervolgens de ui en de knoflook ook twee minuten meebakken. Maak het gerecht pittiger dor er naar smaak tabasco aan toe te voegen. Roer tot slot kort de mango en de pecannoten door de vleesmix. Dien op met de rijst.

Voor de yoghurtsaus: knip of hak de koriander heel fijn. Meng de yoghurt, koriander en 1 theelepel heel fijn gehakte ui en breng op smaak een paar druppels tabasco.

Geen opmerkingen: