30 september 2007

Hazelnoot Chocoladetaart

Mijn lievelingsboek van Nigella Lawson is 'Hoe word ik een goddelijke huisvrouw'. Mijn lievelingsrecept uit dat boek is de Hazelnoot Chocoladetaart op p.172, oftewel de 'torta alla giandua'. Ik heb hem nu al vaak gemaakt, en het blijft een toppertje. Hij moet vooral niet te lang in de oven, want hoe smeuiiger hoe lekkerder! Frangelico (hazelnootlikeur) is overigens heel makkelijk bij de slijter te krijgen.

Ingrediƫnten voor de taart:
- 6 grote eieren
- snuf zout
- 125 gr zachte boter
- een grote pot nutella (400 gr)
- 1 eetlepel Frangelico
- 100 gr gemalen hazelnoten
- 100 gr extra pure chocolade, gesmolten

Voor de bovenkant:
- 100 gram gebranden hazelnoten
- 1,25 dl slagroom
- 1 eetlepel Frangelico
- 125 gr extra pure chocolade

Smelt de chocolade au bain marie en verwarm de oven vast voor op 180 graden. Bekleed een bakblik met bakpapier en smeer in met boter. Ik gebruik altijd een vorm van 23 cm doorsnee en bekleed alleen de bodem. Maar Nigella raadt aan alles te bekleden. Ik smeer de wanden alleen in met boter.
Scheid de eieren en klop in een kom de eiwitten stijf, maar niet te stijf, met een snufje zout. Klop in een andere kom de eidooiers, de zachte boter, de nutella en de gemalen hazelnoten door elkaar.
Ik koop altijd 200 gram gebranden hazelnoten bij de notenboer en hak daarvan 100 gram in de keukenmachine. Het voordeel van noten die al gebrand zijn vind ik dat ze lekkerder smaken dan ongebrande noten en dat je de 100 gram die je nodig hebt voor de bovenkant niet nog apart moet opbakken als je ze gaat gebruiken en dus ook niet hoeft te laten afkoelen.
Doe op het eind de gesmolten chocolade bij het mengsel met de eierdooiers. Als alles goed gemengd is, spatel je het eiwit door het chocolade-eierdooiermegsel. Schep alles in de bakvorm en laat 40 minuten in de oven van 180 graden gaar worden. Haal vervolgens uit de oven en laat de taart afkoelen.

Voor de boevenkant:
Doe de slagroom, de 100 gram chocolade (in stukjes gebroken) en de Frangelico in een koekenpan en verwarm op het fornuis zodat de chocolade smelt en er een dikkige chocoladebrei ontstaat. Smeer dit uit over de bovenkant van de taart. Leeg de hazelnoten op het chocolademengels. Allemaal in gelijke afstand van elkaar, de hele bovenkant zo vol mogelijk. Serveren met een glaasje Frangelico. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: