01 juli 2007

Zalm in een korstje van suiker en mosterd

De zalm op de foto hoort er zo 'aangebrand' uit te zien, geloof me. Nigella noemt het 'geschroeide zalm'. Omdat wij niet vaak vis eten, maar het wel lekker vinden, heb ik dit recept (ter inspiratie) uitgezocht uit 'Voor altijd zomer' (p. 97) en, het wordt eentonig, het was heerlijk! Het is zoet dooor de suiker en toch pittig door de mosterd.

Ingrediënten (voor 2 personen):
- twee zalmfilets (ik haalde ze gewoon bij de supermarkt)
- 1 eetlepel olijfolie
- 1 eetlepel kristalsuiker (of iets meer)
- 1 flinke eetlepel engelse mosterdpoeder.

Meng de suiker met de mosterdpoeder en haal ze op het laatste moment, net voordat je ze in de hete pan met olijfolie legt, door het mengsel. Dit laatste moment schijnt echt essentieel te zijn, aldus Nigella. Bak beide kanten van de zalm zo'n 3 minuten. Volgens Nigella moet je ze dan nog laten nagaren op een bord (een paar minuutjes), maar omdat de filets wat dik waren en ze van binnen nog niet gaar waren heb ik eerst het vuur laag gezet en ze twee minuutjes met een deksle erop laten staan, vervolgens heb ik het vuur even uit gezet en ze ook met het deksel erop nóg even laten liggen. We aten dit met gepofte aardappels en met de meloen-feta salade van p. 67.

Geen opmerkingen: