26 juni 2007

Yoghurtclafoutis met frambozen

Een paar weken geleden aten we bij vrienden en kregen bij hen een clafoutis van kersen als toetje. Voor die tijd had ik nog nooit een clafoutis in levende lijve gezien. Als ik door kookboeken bladerde zag ik in mijn ooghoeken weleens een clafoutis staan, maar ik wist niet eens of je klafoetie of klafoetis moest zeggen (volgens Maryse is het het eerste, dus ik hou me daar aan), en dus liet ik de recepten aan mij voorbij gaan. Tot een paar weken geleden dus.. in de Delicious van juli stond een recept van clafoutis, nu ik weet hoe je het woord uitspreekt zal ik het gebruiken ook. En dat recept zag er zo verschrikkelijk makkelijk uit dat ik het er ook wel op wilde wagen.. En makkelijk is het! Ik had hem in een handomdraai gemaakt. In plaats van met bosvruchten (volgens het recept) maakte ik hem met alleen frambozen (uit de vriezer). Omdat het midden niet hard wilde worden heb ik hem iets te lang in de oven moeten laten staan waardoor hij wat bruin is aan de randen. Dat was volgens mij niet helemaal de bedoeling, maar ja, het was dan ook de eerste keer dat ik dit deed…

Ingrediënten (voor 4 personen):
- 3 tl maïzena
- 250 ml Griekse yoghurt
- 4 eieren
- 50 ml honing
- 1 zakje vanillesuiker
- 200 gram frambozen

Verwarm een oven voor op 175 graden. Klop de maïzena, de yoghurt, de eieren, de honing en de vanillesuiker goed door elkaar tot een glad mengsel hebt. Volgens het recept moet je eerst de maïzena apart met een beetje yoghurt mengen. Ik heb dat ook gedaan, maar volgens mij maakt ‘t weinig uit. Ik heb het met de hand geklopt met een klein kloppertje, mixer is niet nodig. Vet een ovenschaal in (volgens het recept een met een doorsnede van 24 cm, ik heb het in een vierkanten schaal gedaan die ik had staan. Verdeel de frambozen over bodem van de schaal en giet het yoghurtmengsel erin. Als de schaal klein en diep genoeg is verdwijnen de frambozen onder het mengsel. Verdeel dan over de bovenkant weer een lading frambozen. Mijn schaal was zo groot en ondiep dat ik één laag frambozen heb gebruikt. Zet zeker 35 tot 40 minuten in de oven tot hij helemaal opgedroogd is. Ik heb hem er wel 45 minuten in gehad, terwijl hij er volgens het recept maar 25 minuten in hoefde .. volgende keer een kleiner schaaltje gebruiken..

Geen opmerkingen: