25 juni 2007

Salade met watermeloen en feta

Alweer een salade... maar daar is t dan ook echt weer voor, of dat was het de afgelopen weken... Deze salade komt uit Nigella's 'Voor altijd zomer', die ik afgelopen jaar voor mijn verjaardag heb gekregen. Hans vond deze salade niet zo. Hij houdt van feta en van meloen, maar de combinatie met, met name de limoen vond hij niet geslaagd. Ik daarentegen vond het erg lekker, maar ik hou dan ook meer van citroen en limoen dan Hans. Ik heb de hoeveelheden iets aangepast; iets meer feta en meloen en iets minder olijven en munt en peterselie. Op de foto ziet de salade er misschien wat somber uit, of verbeeld ik me dat? het ging bijna regenen toen ik de foto maakte.. in het echt ziet het er feestelijker uit!

Ingrediƫnten (voor twee personen, bijgerecht):
- het sap van 1 limoen
- een kleine rode ui in dunne reepjes
- 125 gram feta of iets meer (ik gebruikte een blok feta en geen pot met voorgesneden blokjes)
- een kwart van een flinke watermeloen, in blokjes
- een handje zwarte olijven zonder pit
- een bosje munt
- een bosje peterselie
- peper, versgemalen

Snijd de ui in dunne reepjes en leg ze te weken in het sap van de limoen. Het mengsel moet lichtroze worden. Snijd de meloen en de feta in blokken en hak de peterselie en de munt. Meng de meloen, de feta, het limoen-ui mengel en de peterselie en munt voorzichtig zodat de meloen en feta niet stuk gaan. Bestrooi tot slot met peper, en voeg de olijven toe. We aten dit met zalm in een jasje van suiker en mosterd en gepofte aardappelen. Nigella raadde hasselbackaardappeltjes aan (hier zal ik t recept ok nog eens van online zetten), samen met bietensalade..

Geen opmerkingen: