10 juli 2007

Kastanje Chocoladekoek

Dit is wederom een recept van Nigella (p. 171 van Hoe word ik een goddelijke huisvrouw). Ik kan er niks aan doen, maar als het om taarten en zoetigheid gaat is zij gewoon de allerbeste.. Eigenlijk is deze 'koek', het is meer een taart, een variant op de chocolade-kastanjetaart die ik al eens eerder hier heb beschreven. In plaats van glazuren met chocola, bestrooit Nigella deze koek echter met poedersuiker. En omdat het zo minder zoet en chocolade-achtig is, is het ook meer een koek dan een taart. Als je hem in een grotere vorm zou bakken zou hij helemaal meer op een koek lijken. Dat doe ik de volgende keer. .. Ik bakte deze taart/koek voor mijn zusjes afstuderen, als toetje bij een 'borrel-buffet'. Ook erg lekker rond 'theetijd' met een kop thee.

Ingrediënten:
- blik van 435 ram kastanjepuree (in frankrijk wel te krijgen, hier moeilijker)
- 125 gram zachte boter
- 1 theelepel vanille-extract
- 1 eetlepel bruine rum (ik gebruikte cognac)
- 6 grote eieren, gesplitst
- 250 gesmolte pure chocolade
- snuf zout
- 50 gram fijne kristalsuiker
- 25 gram lichte basterdsuiker
- springvorm van minimaal 22 cm (ik gebruikte er een van 20, wat duidelijk te smal was)

Smelt de chocolade vast au bain marie op t fornuis. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Roer de boter en de kastanjepuree door elkaar. Als de boter goed zacht of zelfs gesmolten is gaat dat makkelijk met een spatel, anders een keukenmachine gebruiken (die heb ik niet, dus ik moest wel met de hand roeren). Voeg daarna de eierdooiers, de cognac en de vanille toe. Voeg als de chocolade gesmolten is ook deze toe aan het kastanjemengels en meng goed.
Mix met een snuf zout de eiwitten tot schuim en voeg voorzichtig in kleine porties de kristalsuiker toe terwijl je blijft mixen en zorgt dat er witte glanzende pieken ontstaan. Schep er vervolgens de basterdsuiker door. Meng het eiwitmengsel met het kastanjemengsel. Schep alles goed om. Giet daarna het mengsel in een met boter ingevette bakvorm. Eventueel bekleed je de bakvoorm ook met bakpapier.
Zet het geheel zeker 50 minuten in de oven. Omdat mijn taart nogal dik werd door de te kleine vorm heeft ie er wel een uur in gestaan. Test met een satéprikker of de binnekant al gaar is. Haal hem dan uit d eoven en laat afkoelen. Voor het serveren met poedersuiker bestrooien. Ik maak morgen een foto van de taart en zet hem hier op de site...

Geen opmerkingen: