11 juli 2007

Muffins met citroen en frambozen

Waarschijnlijk omdat ik geen dubbelkoolzure soda had (verkrijgbaar bij de apotheek) zijn deze muffins niet zo mooi 'muffinachtig' geworden als ik had gehoopt.. Volgende keer dus echt gebruiken. Ze zijn wel heel erg lekker! Citroen en framboos is sowieso een lekkere combinatie. Ik maakte ze voor de borrel van mijn zus' afstuderen. Net als de kastanjekoek. Samen met overigens nog heel veel andere echte 'borrelhapjes'..

Ingrediƫnten:
- 60 gram gezouten boter
- 200 gram bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- 1/2 theelepel dubbelkoolzure soda
- 150 gram fijne kristalsuiker
- 1/4 theelepel zout
- het sap en de schil van 1 citroen
- 1,2 dl melk
- 1 groot ei
- 150 gram frambozen
- muffinplaat voor 12 muffins

Verwarm de oven voor op 200 graden. Smelt de boter langzaam in een pannetje en laat daarna weer afkoelen. Meng ondertussen de droge ingrediƫnten: de bloem, bakpoeder, soda, kristalsuiker, zout en de rasp van de citroen. Meng in een andere kom het citroensap met de melk en zorg dat de total hoeveelheid vocht (dus sap en melk) 1,2 dl is. Meng dat mengsel met een ei (goed kloppen) en de gesmolten boter. Doe dan alle natte en alle droge ingredienten bij elkaar in een kom en meng goed (met bijvoorbeeld een vork) tot een klonterig nat deeg ontstaat. Voeg de frambozen toe en spatel ze door de mix heen. Vul de 12 muffinvormpjes met muffinpapiertjes en schep het deeg/beslag er in. 30 minuten in de oven en klaar is kees! smullen maar! Volgens mij ook lekker als nagerecht met een bolletje vanilleijs of chocoladeijs.

Geen opmerkingen: