07 maart 2007

Vlaamse Hamschotel

Toen ik nog thuis woonde was dit mijn lievelingsgerecht. Mijn moeder was het op een gegeven moment zo zat dat ik met mijn verjaardag altijd Vlaamse hamschotel met patat wilde eten dat ze zei dat ik alles mocht kiezen behalve Vlaamse hamschotel. Het is gemakkelijk maar goddelijk. Misschien is híer mijn liefde voor witlof wel ontstaan en niet bij de witlofsalade die mijn ouders altijd maakte.. Je kunt de witlof ook vervangen voor stukken prei, dat doet mijn vader vaak en is ook erg lekker. Zowel als hoofdgerecht met patat te eten als als bijgerecht bij vlees en aardappels, patat of kroketjes.

Ingrediënten voor 2 personen (als hoofdgerecht):
4 tot 6 kleine stronkjes witlof
12 plakken achterham (de goedkoopste)
1 pakje (volgens mij van) maggi, kaas/bieslook saus
1 zakje strooikaas
boter

Snijd de witlofstronkjes doormidden en haal het hart eruit. Kook ze voorzichtig in een pan water tot ze beetgaar zijn, ongeveer 5 tot 8 minuten. Dit moet voorzichtig gebeuren omdat ze heel moeten blijven. Giet ze af en laat ze een beetje afkoelen. Maak ondertussen de saus aan volgens de aanwijzingen op het pakje. Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal in. Wikkel om elke halve witlofstronk een plak ham en leg in de ovenschaal tegen elkaar aan. Zorg dat de schaal helemaal vol is maar leg de rolletjes niet bovenop elkaar. Giet de saus er overheen. Bedenk de schaal met een laag strooikaas en leg hier en daar een flintertje boter op de kaas (nee, dun word je hier niet van). Zet ongeveer een half uur in de oven tot de bovenlaag mooi bruin is. Als je de schaal van tevoren maakt en later opwarmt moet alles iets langer in de oven.

Geen opmerkingen: