22 november 2007

Kip met spek in cognac

Weer een kip in ons assortiment gebraden kippen. Kip blijft een van onze lievelingsmaaltjes en dus probeerden we afgelopen weekend dit recept uit. Het is afkomstig uit de nieuwste Nigella (dankjewel Els!) en echt weer een topper in de lange rij heerlijke recepten van haar. Wij maakten hem exact zoals Nigella voorschreef, en het was lekker… maar toch denk ik dat we het volgende keer iets anders doen: meer cognac en minder kip. Voor nu nog even het originele recept. Als ik zeker weet dat onze wijzigingen succes hebben zet ik die hier meteen op. Overigens ziet het er op de foto iets minder lekker uit dan in het echt omdat we de poten hebben opengesneden om te zien of hij gaar was.

Ingrediƫnten (voor twee personen):
- Een kip van ongeveer 1,25 kilo
- 2 dikke plakken (ongeveer 1 centimeter dik) ontbijtspek
- 0,6 dl cognac

Verwarm de oven voor op 220 graden. Bak de spek in een kleine koekenpan op en zorg dat ze lekker krokant worden en de pan goed vol zit met spekvet. Haal daarna de pan even van het vuur en de plakken uit de pan. Stop de plakken spek in de buikholte van de kip en leg de kip met de borstzijde naar beneden in de braadslee. Zoals ik hierboven al over de kip zei: in het recept staat 1,25 kilo, wij hadden zelfs een iets grotere, als ik dit recept opnieuw maak zou ik zeker geen kip nemen die zwaarder is dan een kilo. Omdat je weinig vet hebt om de kip mee in de smeren en in te leggen is kleiner volgens mij beter omdat hij dan sneller gaar is en met het weinige vocht sappiger blijft.
Zet dan de pan terug op het vuur en voeg de cognac aan het vet toe. Er staat in het recept 0,6 dl, maar ik zou er geen probleem van maken daar een deciliter van te maken. Laat de cognac een paar minuten koken op het vuur en giet dan over de kip in de braadslee. Smeer het vet met een kwastje een beetje uit zodat de kip overal goed is geraakt door het cognac-vetmengsel. Zet de kip in de oven en bak in 50 minuten tot een uur goed bruin.
Wij aten hier, zoals aanbevolen door Nigella herself, aardappelgratin met paddestoelen bij.

1 opmerking:

Anoniem zei

Even een vraagje: er staat dat de kip in de koekenpan gedaan wordt.
Daarna ligt hij ineens in de braadslede. Heb ik iets gemist?