22 november 2007

Aardappelgratin met kastanjechampignons

Ik ben gek op aardappelgratin. Een paar maanden geleden maakten ik al eens aardappelgratin in slagroom. Ik heb het recept hier nog niet neergezet, maar wat was dat lekker! Jammer dat je er zo dik van wordt. Deze gratin is iets minder vet want je gebruikt volle melk in plaats van slagroom. Ik vond hem heerlijk herfstachtig (oh zo heerlijk, kastanjechampignons!) en erg goed in combinatie met de kip in cognac.

Ingrediƫnten (voor 4 personen):
- 3 middelgrote aardappelen
- 3,5 dl volle melk
- 3 eetlepels witte wijn (ik heb iets meer gedaan)
- 2 eetlepels boter
- 2 theelepels knoflookolie
- 250 gram kastanjechampignons
- zout en peper

Verwarm de oven voor op 220 graden. Vet een ovenschaal in met boter. Snijd de aardappels met schil in plakjes. Doe de plakjes samen met de melk en de witte wijn in een koekenpan en breng het hele zaakje aan de kook. Roer ze af en toe om zodat het niet aanbakt en laat het niet te hard koken want dan wordt de melk zo ranzig. Snijd intussen de kastanjechampignons in plakjes. Doe nu boter en de knoflookolie in een andere koekenpan (ja, je krijgt hier wel afwas van...) en bak de champignons heel even (3 minuten) in deze pan. Gooi ze vervolgens met vet en al bij de aardappelen. Schep goed om en schep alles in de ovenschaal. Zet voor 45 minuten in de oven. Ik denk dat het ook erg lekker is met biefstuk.

Geen opmerkingen: