19 juni 2007

Wit brood

Dit recept is speciaal voor mijn zus die nog steeds pakken broodmix koopt terwijl je met een zak bloem tien keer zo voordelig uit bent! Deeg laat ik altijd kneden in de broodbakmachine. Die heb ik overigens gekregen van iemand en niet zelf gekocht. Het is dus niet zo dat ik dat ding gekocht heb omdat ik zelf te lui ben om te kneden.. maar nu ik 'm heb, komt t wel mooi uit!
Als de machine klaar is met kneden maak ik van het deeg of een groot brood of kleine bolletjes (zoals op de foto's). Ik leg ze op een bakplaat op bakpapier en doe ze tussen de 16 en 22 minuten in een oven op 220 graden (Even checken hoe snel het brood bruin wordt..). Ik hou niet zo van brood uit de broodbakmachine, uit de oven heeft een veel lekkerder korst vind ik, vandaar deze methode.

Ingrediƫnten voor een brood van 900 gram of ongeveer 7 bolletjes:
- 500 gram witte bloem
- 10 gram boter of olie
- 300 ml water
- 10 gram suiker
- 10 gram zout
- 6 gram gedroogde gist (of ietsje meer)

Gooi alles in de broodbakmachine en kneden maar! Na 1,5 uur kun je er brood of bolletjes van maken. Bestrijk met wat eigeel geklopt met wat water, dan worden ze mooi bruin. Lekker met kruidenboter!

Geen opmerkingen: