18 februari 2007

Nigella's knoflookbrood

Deze broodjes heb ik laatst gemaakt bij een kop soep en een bord mozzarella-tomatensalade. Een makkelijke snelle maaltijd. Altijd handig voor de maandagavond als we allebei snel weer de deur uit moeten. De broodjes zijn ook heel geschikt voor bij de borrel (ik zou er bij een grotere groep meteen een berg van maken). Je moet alleen wel van knoflook houden..
Het originele recept komt wederom uit 'Hoe word ik een goddelijke huisvrouw' van Nigella, wat is dit toch een geweldig kookboek! Ik heb het enigzins aangepast naar mijn smaak en de bereidingswijze iets vereenvoudigd.

Ingrediënten voor twee broodjes
- 250 gram bloem
- 5 gram gist uit een zakje
- halve eetlepel zout
- 1,5- 2 dl water
- 3 eetlepels olijfolie
- 2 bollen knoflook
- verse peterselie
- zout

Meng de bloem, gist, zout, water en olijfolie in een kom en kneed alles goed tot er een mooi deeg ontstaat. Voeg zonodig extra water toe, maar zorg dat het een mooi glad en wat natter deeg dan normaal wordt (dus veel natter dan de bagels, wat juist droog deeg moet zijn). Maak de kom schoon, droog hem en vet hem in met olijfolie, leg de bol in de kom, dek de kom af en zet hem ongeveer een uur op een warme plek. Ik zet hem altijd voor de verwarming in de woonkamer. In de zomer kun je hem in de zon zetten voor het raam.
Verwarm de oven voor op 190 graden. Snijd de bovenkanten van de bollen knoflook af. De bol moet wel heel blijven, de tenen moeten aan elkaar blijven zitten. In feite zorg je voor een 'onthoofde' bol. Leg elke bol op een ruim vel aluminium folie en besprenkel ze ruim met olijfolie. Vouw nu het folie om de bol, maar losjes, zorg wel dat alles goed dichtgevouwen zit, de bollen moeten stomen in de folie. Zet de bollen in de oven en laat ze hier in 45 minuten gaar stoven.
Haal na 45 minuten de bollen uit de oven en draai de oven hoger naar 200 graden. Haal de bollen één voor één uit hun pakjes en wip met een mesje de inhoud van de tenen in een bak. Zorg dat je alles eruit haalt, maar niet de vellen meeschept. Doe bij de knoflook in de kom een flinke hand verse peterselie. Doe daarbij een fikse scheut olijfolie en mix en hak alles fijn met de staafmixer (of de keukenmachine). Voeg telkens olie toe tot een mooi smeerbaar mengsel overblijft, goed olieachtig.
Haal de deegbol uit de kom en verdeel hem in twee stukken. Duw deze op een met bakpapier bekleede bakplaat in vorm. Zorg dat er twee platte, langswerpige broodjes op de bakplaat komen te liggen. Volgens Nigella moet je op dit moment de broden bedekken met een theedoek en ze nog 25 minuten laten rijzen. Dat duurt mij te lang... Ik bewerkt het oppervlak van beide broodjes met mijn vingers en zorg dat het oppervlak ervan bobbelig is. Dan smeer ik met een kwastje het knoflook-peterselie mengsel over de broodjes. Zet de broodjes in de oven en bak ze in 25 minuten bruin. Besprenkel ze als ze uit de oven komen eventueel met olijfolie en vers zeezout.

Geen opmerkingen: