05 januari 2007

Mini pavlova's met perzik

Ik ben gek op schuimtaarten (die noem ik pavlova's) en meringues (schuimkransjes of schuimnestjes) of minipavlova's (kleine schuimtaarten). Dit is een erg mooi en lekker toetje met een schuimtaartje als basis. Het bereiden van de mini pavlova's is vergelijkbaar met dat van meringeus of een schuimtaart. Je kunt dit makkelijk een paar dagen van tevoren maken en in een luchtdichte doos bewaren tot je ze nodig hebt. Vaak zet ik ze ook 's avonds laat in de oven en zie dan 's ochtends wel of ze gelukt zijn of niet..

Ingrediƫnten voor 4 personen
5 eiwitten van middelgrote eieren
300 gram poedersuiker
een snufje zout
een halve eetlepel maizena
4 tot 5 dl slagroom
1 eetlepel kristalsuiker
2 keline blikjes halve perziken op sap

Verwarm de oven voor op 100 graden. Zorg voordat je begint dat de kom en de mixer die je gebruikt volkomen vetvrij zijn. Ik heb in de koelkast altijd een flesje citroensap staan waarmee ik de mixer en de kom uitvoerig insmeer en afspoel voordat ik begin met dit gerecht. Leg bakpapier op een ovenplaat en teken met potlood 4 gelijke cirkels op het papier van ongever 8 tot 10 centimeter doorsnee (je kunt dit tekenen ook weglaten, ik doe dat alleen als ik een schuimtaart in lagen bak en de lagen allemaal ongeveer even groot moeten zijn).
Deel de vijf eieren boven de schaal, voeg het snufje zout toe en mix ze tot de eiwitten goed schuimig geklopt zijn en het schuim in pieken blijft staan. Voeg dan eetlepel voor eetlepel de poedersuiker toe en blijf mixen. Dit duurt zo'n 15 tot 20 minuten. Je kunt beter te lang doormixen dan te kort, want schuim dat niet stijf genoeg is, daar heb je echt helemaal niets aan. Door het toevoegen van de suiker begint het schuim heel mooi te glazen. Als alles goed dik is geklopt mix je maizena erdoor. Verdeel het schuim over de vier getekende cirkels en probeer in het midden van de schuimcirkels een kuiltje te maken waar later de slagroom in kan.
Zet de schuimplaten in de oven en laat daar minimaal twee uur (maar het liefst zelfs twee en een half uur) op honderd graden in 'drogen'. Laat als de oven klaar is de schuimplaten in de nog warme oven staan zodat ze verder kunnen opdrogen.

Zorg ervoor dat de pavlova's goed zijn afgekoeld als je ze wilt gaan serveren. Klop de slagroom op met een schep suiker. Warm het sap van de perziken uit blik op in een koekepan en laat voorzichtig inkoken. Verdeel de slagroom over de vier pavlova's. Giet het ingekookte perzikvocht over de slagroom en leg op elk taartje vier tot vijf perzikschijfjes in bloemvorm. Meteen opeten!

Geen opmerkingen: