18 december 2006

Hertenbiefstuk in drambuie

Dit gerecht heb ik ergens van internet geplukt en een paar weken gelden voor het eerst voor ons samen gemaakt. De biefstuk en de saus vielen in zulke goede aarde dat ik heb besloten dit gerecht voor kerst weer te maken. Toendertijd marineerde ik de biefstuk maar een paar uur, nu ga ik dat langer doen, zeker een uur of twintig. De knolselderij heb ik toen ter plekke geschild, gesneden en gefrituurd maar om het mezelf makkelijk te maken snijd ik hem voor het kerstdiner al de week ervoor en vries de chips in. Bevroren kan ik ze daarna meteen frituren. Scheelt stress op de dag zelf en voorkomt verkleuren van de knolselderij.

Ingredienten voor 6 personen
- 6 hertenbiefstukken
- 1 flinke knolselderij, geschild en in dunne plakjes ter grote van chips.
- zonnebloemolie, om in te frituren
- 45 gr bloem
- 4,5 dl wild of kippenbouillon
- zout en peper
- 6 verse takjes tijm

voor de marinade:
- 4,5 el Drambuie
- 4,5 el olie
- 3 el appelsap
- 2 laurierblaadje
- 3 verse takjes tijm
- 3 jeneverbessen, gekneusd

Meng voor de marinade alle ingrediƫnten in een kom en voeg zout en peper toe. Voeg de hertenbiefstuk toe en dompel ze goed onder in de marinade. Zet de kom afgedekt een nacht of vierentwintig uur in de koelkast.

Frituur de knolselderij in een flinke laag hete olie in een koekenpan of wok knapperig en bruin aan de randjes. Haal de 'chips' uit de pan, laat uitlekken op keukenpapier en houd ze warm. Haal de biefstuk uit de marinade een dep ze droog met keukenpapier. Schenk de meeste olie uit de koekenpan maar laat een beetje over om de biefstuk te bakken. Bak ze 4vier minuten aan elke kant. Houd ze warm, gewikkeld in aluminiumfolie. Doe de marinade in een kan en klop ze met een garde met de bloem tot een glad mengsel. Doe dit in de pan met de warme bouillon en breng op smaak met zout en peper. Breng al roerend aan de kook en laat twee minuten koken. Leg op elk bord een biefstuk, drapeer de knolseldrijchips er omheen en giet er wat saus overheen. Leg op elke biefstuk een takje tijm.

Serveer met aardappelen uit de oven en gekarameliseerde witlof of stoomgroenten en eventueel met stoofpeertjes.

Geen opmerkingen: