20 november 2006

Ketjap-eieren

Dit recept kreeg ik eens van een vriendin. Zij had het oorspronkelijke recept uit een indisch kookboek. Ik heb het nu al heel vaak gemaakt en een beetje aangepast aan mijn smaak. Het is een lekker gerecht voor bij de nasi. Ik maak het altijd als we met meer mensen eten en ik alleen nasi met saté niet genoeg vind. De ingrediënten heb ik ook altijd wel in huis, dus als er ineens meer mee-eters zijn dan verwacht heb ik dit nog achter de hand. Samen met sajoerboontjes en sambalommeletjes wordt het gerecht helemaal compleet.

Ingrediënten voor 4 tot 6 personen:
- 6 eieren
- 1 ui
- 2 teentjes knoflook
- 2 theelepels sambal oelek
- 2 eetl. plantaardige olie
- 1 dl ketjap manis

Kook de eieren tot ze hard zijn. Spoel ze af en pel ze. Snipper de ui en pers de knoflook. Doe olie in een goed hete koekenpan. Zet het vuur iets lager als de olie heet is en fruit de ui en de knoflook en voeg de sambal toe. Doe dit ongeveer vijf minuten en voeg dan de eieren toe. Bak deze heel even mee en voeg dan ook de ketjap en een flinke scheut water toe. Laat alles koken, draai de eieren af en toe en kook tot de saus is ingedikt en de eieren mooi bruin zijn rondom.

Geen opmerkingen: