22 oktober 2010

Verse tomatensoep

Na het lezen van een aantal recepten van tomatensoep (varierend van soep gemaakt van echte verse tomaten tot het aanlengen van een passata) besloot ik mijn eigen verse tomatensoep te 'ontwerpen'.

Ingrediƫnten (voor 2 personen, 4 kommen):
- ongeveer 1200 gram tomaten (ik koos voor vier grote vleestomaten aangevuld met wat gewone tomaten die ik nog had liggen)
- 1 ui
- twee teentjes knoflook
- 3 bouillonblokjes (ik had nog runderbouillonblokjes liggen en heb die gebruikt)
- 1,5 liter kokend water
- peper, zout

Kook een pannetje met water en snijd ondertussen in de onderkant van de tomaten met een mesje een kruis. Leg de tomaten voorzichtig in het hete water en haal ze eruit als het vel begint los te laten. Ontvel ze en snijd ze in blokjes.

Snipper de ui. Verwarm in een wok of in een pan met een dikke bodem wat olie (ik gebruikte onze kleine wok). Pers de twee knoflookteentjes boven de wok uit en bak de knoflook samen met de gesnipperde ui op in de wok. Voeg dan, als alles een beetje is opgebakken, de gesneden tomaten toe. Schep alles regelmatig om en kook ondertussen in een grote pan anderhalve liter water. Voeg het tomatenmengsel toe aan het water met de bouillonblokejs en breng zachtjes aan de kook. Voeg peper en zout naar smaak toe.
Laat dit alles ongeveer 45 minuten rustig pruttelen op een laag vuurtje. (foto volgt nog)

1 opmerking:

I. zei

zo lekker! en is ook helemaal niet zo zuur als al die voorgemaakte tomatensoepen. voor mij alleen nog maar verse tomatensoep, probeer ui eens op te bakken met wat italiaanse kruiden, en dan verse gehaktballetjes (met kruiden natuurljik). Heerlijk!